
Summary of the meeting
Konieczności wdrożenia do polskiego systemu prawnego dyrektyw Unii Europejskiej w sprawie promocji energii ze źródeł odnawialnych (Renewable Energy Directive, tzw. RED), oraz perspektyw rozwoju rynku w kontekście ich zapisów, poświęcona była tematyka tegorocznej edycji wydarzenia. Przyciągnęło ono najwyższą od wielu lat liczbę uczestników.
W roku 2024 Spotkanie gościło w hotelu „Sheraton” w Sopocie. Na licznie zgromadzonych uczestników czekały jednak nie tylko atrakcje turystyczne. Jak co roku skorzystali przede wszystkim z konferencji, wypełnionej dużą liczbą merytorycznych informacji. Spotkanie było też znakomitą okazją do nawiązania czy podtrzymania kontaktów handlowych wśród osób zajmujących się konkretnie handlem nośnikami energii odnawialnej w transporcie, lub obsługą obrotu w tym sektorze.
Wydarzenie rozpoczął uroczysty bankiet powitalny w środę, 10 kwietnia, wieczorem. Następnego dnia przed południem rozpoczęto konferencję. Witając uczestników prezes zarządu Information Market S.A., Robert Bukowski, zaznaczał że wysoka frekwencja cieszy organizatorów, ale i pokazuje że wydarzenie jest w branży potrzebne i ma ugruntowane miejsce w kalendarzach uczestników rynku.
Każdy z trzech paneli konferencyjnych składał się z dwóch wystąpień. Adam Stępień, dyrektor generalny Krajowej Izby Biopaliw, szeroko przedstawił uczestnikom akty prawne ustalone na szczeblu UE, zawarte w pakiecie „Gotowi na 55” („Fit for 55”) i tworzące tzw. zielony ład. Przybliżył m.in. zapisy dyrektyw Unii Europejskiej, regulujących kwestie odnawialnych źródeł energii w transporcie. Od kilku lat obowiązywała dyrektywa RED II, jednak jesienią 2023 r. została ona zmodyfikowana zapisami aktu RED III. Zwracał uwagę na ustalane rosnące cele udziału OZE w energii zużywanej w transporcie, sygnalizował trudności z ich praktycznym wdrożeniem (w kontekście np. coraz wyraźniejszego zwracania uwagi na sektory paliw żeglugowych i lotniczych) i przypominał o znaczeniu jakie mają biokomponenty wytwarzane ze zbóż i roślin oleistych (bioetanol i estry) w dekarbonizacji gospodarki.
Polska nie wdrożyła jeszcze dotąd w pełni zapisów dyrektywy RED II, choć wskazany termin dawno minął. Do połowy 2025 r. jest z kolei czas na przełożenie na polski grunt zapisów RED III. Ministerstwo Klimatu i Środowiska ogłosiło kilkanaście dni przed Spotkaniem, że planuje na IV kw. br. implementację RED II do polskiego porządku prawnego. W tym kontekście swoje wystąpienie przeprowadził Krzysztof Rutkowski, prawnik i doradca podatkowy z kancelarii KDCP. Podkreślał on, że nie są jeszcze znane szczegóły planowanej nowelizacji, więc odniósł się do projektu nowelizacji wcześniejszego, z 2023 r. (nie został on przeprowadzony do końca) i spekulował, które elementy mogą powrócić w 2024 r., a które wg niego raczej nie. Cały czas zaznaczał, że na konkretne szczegóły i tak trzeba będzie poczekać aż do opublikowania oficjalnego projektu zmiany ustawy.
Dyrektywa RED III przewiduje osobną rolę w dekarbonizacji transportu dla tzw. paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego (RFNBO). Im właśnie poświęcone było w całości wystąpienie Michała Cierpiałowskiego z firmy Quality Assurance Poland. Omówił on czym są te nowatorskie wciąż produkty, w jaki sposób powstają i jak pozwalają wykorzystywać do tworzenia paliw odpady, m.in. zużyte opony czy tworzywa sztuczne. Zawarł też w swoim wystąpieniu elementy związane z potencjalnym wykorzystywaniem na rynku także tzw. paliw węglowych z recyklingu.
Ciekawym studium przypadku wieloletniej ewolucji firmy zajmującej się produkcją biokomponentów była prezentacja Aleksandry Pajor i Macieja Krawca z Orlen Południe. Omówili oni szeroko proces rozszerzania oferty tej firmy, nie tylko o kolejne nośniki OZE, ale i i inne produkty. Obecnie w zakładach z Trzebini i Jedliczu produkowane są, lub wkrótce będą, tak różnorodne substancje jak estry metylowe (zarówno oparte o olej roślinny, jak i o zużyty olej posmażalniczy), gliceryna, kwas mlekowy, glikol propylenowy czy bioetanol spełniający wymagania tzw. biokomponentu zaawansowanego.
W ostatnim bloku prelegenci – Stanisław Jabłoński z firmy Ekobenz i Szymon Araszkiewicz, reprezentujący firmę doradczo-analityczną Information Market – skupili się na zaawansowanych biopaliwach i biokomponentach. Stanisław Jabłoński omówił charakterystykę produkcji w zarządzanym przez niego zakładzie. Ekobenz wytwarza i sprzedaje m.in. biowęglowodory ciekłe o parametrach benzyny i bioLPG. Jabłoński powoływał się na doświadczenia współpracy handlowej z firmami m.in. z Wielkiej Brytanii i apelował o zmiany w polskich przepisach prawnych (wzorowane częściowo na brytyjskich), które mogłyby ułatwić i przyspieszyć, jego zdaniem, realizację celów OZE w transporcie z wykorzystaniem szerszej niż dotąd gamy instrumentów.
Szymon Araszkiewicz w swojej prezentacji mówił o biokomponentach zaawansowanych. Wyjaśnił, na czym polega różnica w rozumieniu potocznym tego pojęcia, a rozumieniu wynikającym z przepisów UE i przedstawił konkretne minimalne wymagania co do tych substancji, jak i możliwości związane z ich stosowaniem przez firmy paliwowe (przede wszystkim możliwość podwójnego zaliczenia pozyskanej z nich energii do celów OZE w transporcie). Opisał też szeroko aktualne miejsce ogólnie OZE i poszczególnych ich kategorii w miksie energetycznym w UE i przedstawił rozwiązania prawne w zakresie biokomponentów zaawansowanych w wybranych państwach. Na koniec omówił kilka przykładów zakładów wytwarzających biokomponenty zaawansowane i podzielił się spojrzeniem na perspektywy tego segmentu do roku 2030.
Uczestnicy konferencji, jak co roku, dostali porcję aktualnych, przekrojowych wiadomości o charakterze prawnym, rynkowym i technologicznym. Ostatnim elementem wydarzenia była pożegnalna obiadokolacja. Wydarzenie znów połączyło dwa cele – zdobycie wiedzy i branżowych kontaktów handlowych.
2
Experts and Speakers
Brak zdefiniowanego numeru modułuRegistered Participants










































































