Relacja ze spotkania

Dwudziesta pierwsza edycja Spotkania Branży Paliwowej – Polski Rynek LPG zagościła nad brzegami Bałtyku, w sopockim hotelu Sheraton i odbyła się 8-9 października 2025 r. W obliczu rosnącego znaczenia importu gazu płynnego do naszego kraju drogą morską wybór miejsca można uznać za symboliczny. Spotkanie cieszyło się pokaźnym zainteresowaniem polskich oraz zagranicznych firm, a liczba uczestników sięgnęła niemal 250.
Obrady konferencji otworzył tradycyjnie Prezes Information Market S.A., Robert Bukowski, który zaprezentował także Sponsorów wydarzenia – firmy Orlen Paliwa (Sponsor Strategiczny) i Danske Gas. Zachęcił on także do zapoznania się z naszym raportem Polski Rynek Paliw 2025/2026, który lada dzień ukaże się drukiem.
Pierwszy panel konferencyjny zatytułowany „Rynek LPG w Polsce i jego otoczenie międzynarodowej” otworzyło wystąpienie dr Szymona Araszkiewicza i dr Jakuba Boguckiego dotyczące stanu faktycznego odnośnie zaopatrzenia i cen w Polsce po wejściu w życie sankcji na import gazu z Rosji, pokazało tendencje cenotwórcze i dobre przygotowanie rynku do reorientacji geograficznej kierunków zaopatrzenia.
Kolejne wystąpienie przedstawił Robert Stępień, Supply Chain Manager w firmie Primagaz Central Europe Ges.m.b.H., koncentrując się na ewolucji globalnych przepływów LPG, ze szczególnym uwzględnieniem relacji handlowych między USA a krajami Azji Wschodniej. Jak zauważył, przez ostatnią dekadę amerykański eksport zaspokajał rosnące zapotrzebowanie Chin, Tajwanu, Korei Południowej i Japonii, jednak w 2025 roku obserwujemy istotne przekształcenia kierunków dostaw – w II kwartale zwiększyła się skala eksportu do Europy Północno-Zachodniej i regionu Morza Śródziemnego, podczas gdy Chiny, obciążone wysokimi cłami na LPG z USA, zwróciły się ku dostawcom z Bliskiego Wschodu. Stępień podkreślił także rosnące znaczenie Turcji jako strategicznego węzła tranzytowego na styku rynków europejskich i azjatyckich. W jego ocenie, perspektywy dla europejskiego rynku LPG pozostają wzrostowe – popyt w sektorze petrochemicznym rośnie, a lokalna produkcja rafineryjna systematycznie maleje wskutek ograniczania działalności zakładów. Mimo możliwych sezonowych zwyżek cen propanu latem, surowiec ten nadal pozostaje konkurencyjny cenowo zarówno wobec ropy naftowej, jak i gazu ziemnego. Prelegent podsumował swoje wystąpienie stwierdzeniem, że globalny rynek LPG stoi u progu zasadniczych zmian w dotychczasowych kierunkach przepływów handlowych.
Podczas kolejnego wystąpienia Ivan Buian – Dyrektor ds. Zakupów LPG i Logistyki Europejskiej oraz Prezes Zarządu GT Poland Sp. z o.o. – przedstawił rolę Grupy GT jako jednego z kluczowych graczy na ukraińskim rynku produktów naftowych. Firma, dostarczająca rocznie ponad 120 tys. ton LPG, dysponuje największym i najnowocześniejszym terminalem gazu płynnego w Kijowie oraz największym taborem wagonowym na Ukrainie. Buian rozpoczął swoje wystąpienie od omówienia struktury dostaw sprzed rosyjskiej inwazji – wówczas około 30 proc. gazu pochodziło z Rosji, a istotny udział w rynku miały również Białoruś i Kazachstan. W dalszej części prezentacji szczegółowo przedstawił zmiany, jakie zaszły w strukturze popytu – m.in. wskutek masowej emigracji ograniczającej zużycie LPG oraz wzmożonej konkurencji o coraz mniejszy rynek, a także złożonych kwestii podatkowych, które wciąż stanowią barierę dla rozwoju tego segmentu.
Wnikliwa analiza kierunków importu pozwoliła Buianowi ukazać, w jaki sposób rynek ukraiński zaadaptował się do nowej rzeczywistości w pierwszych miesiącach wojny – w tym czasie GT odpowiadała za ponad 60 proc. dostaw LPG do kraju. Szczególną uwagę zwrócił na zmieniającą się strukturę importu w 2025 roku – rosnące znaczenie dostaw morskich i rzecznych, które łącznie stanowią już 51 proc. całości, wypierając tradycyjne formy transportu kolejowego i drogowego. Zdaniem Buiana może to oznaczać trwałą transformację modelu zaopatrzenia, ze szczególnym uwzględnieniem roli kierunków tureckiego i rumuńskiego w zapewnianiu stabilnej podaży dla Ukrainy.
Panel II poświęcony został sektorowej analizie rynku LPG w Polsce. Otworzyła go prezentacja o roli butanu na rynku europejskim autorstwa Wojciecha Radziocha, Dyrektora Handlowego w firmie ELKOM-GAZ Z. Sobieralski Sp.k. Prelegent omówił główne obszary zastosowania tego surowca oraz jego znaczenie w kontekście energetycznym i transportowym. Temat ten jest szczególnie nośny w obliczu 19 pakietu sankcji, które wykluczyć mogą zakupy frakcji butanowych na rynku rosyjskim. Wojciech Radzioch wnikliwie omówił liczne pozaenergetyczne zastosowania butanu, m.in. w przemyśle chemicznym, medycznym czy spożywczym. Brak dostępu do izobutanu rosyjskiego może okazać się w jego ocenie znacznym kłopotem dla tych branż w naszym kraju, o czym wspominał prelegent – podawał także propozycje rozwiązań i działań, jakie zasugerowała m.in. Polska Izba Gazu Płynnego.

W dalszej części panelu odbyła się dyskusja na temat kondycji i przyszłości rynku samochodowych instalacji LPG. W trakcie tej części konferencji eksperci zgodnie podkreślali, że autogaz wciąż pozostaje atrakcyjnym i realnie dostępnym paliwem alternatywnym – zarówno z perspektywy kierowców indywidualnych, jak i flot. W debacie wzięli udział: Katarzyna Rutkowska, p.o. Prezesa Zarządu AC S.A., Piotr Walczak, Koordynator Biura Koalicji Na Rzecz Autogazu oraz Krystian Brudnicki, Dyrektor Operacyjny ERES Partner.
Jednym z głównych wątków była sytuacja z końca 2024 roku, kiedy rynek z niepokojem oczekiwał wprowadzenia unijnego zakazu importu LPG z Rosji. W przestrzeni medialnej pojawiały się obawy o braki na stacjach i gwałtowne podwyżki cen. Jak wskazał Piotr Walczak, nastroje te chwilowo osłabiły zainteresowanie instalacjami LPG, jednak ostatecznie rynek zachował stabilność – zarówno pod względem podaży, jak i cen. Katarzyna Rutkowska wskazała, że dziś – już po potwierdzeniu, że scenariusz niedoborów się nie ziścił – zainteresowanie montażem pozostaje umiarkowane, ale stabilne. Dyskutowano także o opłacalności konwersji samochodów na LPG w 2025 roku. Zdaniem ekspertów, mimo rosnących kosztów instalacji, rozwiązanie to nadal się opłaca – szczególnie przy większych przebiegach. Podkreślono, że LPG pozostaje jednym z najtańszych paliw na rynku, a okres zwrotu inwestycji bywa krótszy niż przy wyborze napędów elektrycznych czy hybrydowych. Ważnym aspektem była kwestia popularyzacji LPG w szerszym kontekście – nie tylko ekonomicznym, ale też ekologicznym. Uczestnicy dyskusji wskazywali na potrzebę aktywnej edukacji decydentów legislacyjnych.
Zabrzmiały także głosy dotyczące rozszerzenia zastosowań autogazu. Katarzyna Rutkowska wspólnie z Bartoszem Kwiatkowskim z Polskiej Organizacji Gazu Płynnego zwracali uwagę na trudności związane z dopuszczeniem wykorzystania LPG do maszyn rolniczych. Mimo potencjału sektor ten napotyka bariery regulacyjne i brak systemowego wsparcia (dopuszczenie do dróg publicznych).
Praktyczny wymiar użytkowania LPG przybliżył Krystian Brudnicki, przedstawiając przykład dużej floty taksówkowej działającej w Krakowie i Zakopanem. Firma ERES Partner wykorzystuje LPG na szeroką skalę, dysponując własnym warsztatem i serwisem. Jak zaznaczył Brudnicki, takie rozwiązanie sprawdza się doskonale, obniżając koszty eksploatacji i zapewniając przewidywalność działania całej floty - zdecydowanie większej niż w przypadku promowanych aut elektrycznych. Wszyscy eksperci zgodnie podkreślali, że autogaz wciąż pozostaje atrakcyjnym i realnie dostępnym paliwem alternatywnym – zarówno z perspektywy kierowców indywidualnych, jak i flot.
Trzeci panel miał charakter prawno-podatkowy. Wystąpienie Wojciecha Kotali i Adriana Białego z Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe dotyczyło najważniejszych zmian regulacyjnych wpływających na branżę LPG, podzielonych na trzy główne obszary: system EU ETS2, zmiany w systemie SENT oraz zagadnienia z zakresu prawa energetycznego. W kontekście ETS2 prelegenci wyjaśnili, że o objęciu paliwa systemem zdecyduje jego przeznaczenie – np. LPG używany w rolnictwie będzie wyłączony, ale już stosowany do ogrzewania w innych sektorach podlega opłacie emisyjnej. Wskazali na wyzwania związane z oddzieleniem sprzedaży paliw objętych i nieobjętych systemem, analizując potencjalne ryzyka systemu oświadczeń (tzw. kaskadowego), a także omówili planowane współczynniki emisji i zagraniczne przykłady rozszerzenia ETS2 wraz z mechanizmami rekompensat.
W części dotyczącej systemu SENT zaprezentowano projektowane zmiany, takie jak objęcie systemem przewozów realizowanych w celu świadczenia usług (np. konfekcjonowania) oraz przesunięć międzymagazynowych w ramach jednego podmiotu, a także planowane modyfikacje w zakresie kar pieniężnych. Ostatni blok dotyczył prawa energetycznego – poruszono obowiązki sprawozdawcze WPC, OPZ i RPP w kontekście wyroku Trybunału Konstytucyjnego oraz praktyczne problemy związane z korzystaniem z cudzej infrastruktury przez koncesjonariuszy.
Magdalena Chmielewska-Cholewa z KDCP Rutkowski & Wspólnicy przedstawiła kluczowe wyzwania związane z przestrzeganiem przepisów sankcyjnych przy imporcie LPG, ze szczególnym uwzględnieniem n-butanu, który został włączony do 19. pakietu sankcji UE – co jest efektem wielomiesięcznej pracy Ministerstwa Energii i intensywnych konsultacji z branżą. Po 20 grudnia 2024 roku import n-butanu z Rosji znacząco wzrósł, dlatego prelegentka jako alternatywę dla całkowitego zakazu importu wskazała procedurę końcowego przeznaczenia zgodną z art. 254 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego, umożliwiającą dopuszczenie towarów do obrotu z ulgami celnymi ze względu na ich szczególne przeznaczenie. Procedura ta wymaga uzyskania pozwolenia, które jest wydawane po dokładnym sprawdzeniu spełnienia warunków oraz nadaniu towarom określonego końcowego przeznaczenia. Towary pozostają pod dozorem celnym aż do pełnego rozliczenia procedury, a importer musi prowadzić ewidencję i złożyć zabezpieczenie na ewentualny dług celny.
Konferencja, obfitująca w różnorodne i ważne zagadnienia, zakończyła się około godziny 16:30, po czym rozmowy i dyskusje toczyły się jeszcze długo po oficjalnym zakończeniu. Już dziś serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnej edycji, która odbędzie się za rok w Poznaniu.

Sponsor Strategiczny

Sponsor

Eksperci i Prelegenci
Robert Stępień
Supply Chain Manager
Primagaz Central Europe GmbH
Iwan Bujan
Prezes Zarządu
GT Poland Sp. z o.o.
Wojciech Radzioch
Dyrektor Handlowy
ELKOM-GAZ Z.Sobieralski Sp.k.
Katarzyna Rutkowska
p.o. Prezesa Zarządu
AC S.A.
Piotr Walczak
Koordynator biura Koalicji Na Rzecz Autogazu - Związek Pracodawców
Koalicja Na Rzecz Autogazu
Krystian Brudnicki
Dyrektor Operacyjny
ERES Partner
Wojciech Kotala
Wspólnik, doradca podatkowy
Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
Adrian Biały
Senior Associate
Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe
Magdalena Chmielewska-Cholewa
Partner i doradca podatkowy
KDCP Rutkowski i Wspólnicy sp. z o.o.
dr Jakub Bogucki
Analityk Rynku Paliw
Information Market S.A.
dr Szymon Araszkiewicz
Dyrektor ds. Consultingu
Information Market S.A.
Zgłoszeni Uczestnicy
















































































































©2001-2025 Information Market S.A.
Polityka prywatności · Zastrzeżenia prawne · Aktualizacja ustawień cookies






.jpg)
.jpg)





.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)
.jpg)


