XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG
English version

XXI Spotkanie Branży Paliwowej - Polski Rynek LPG

8-9 października 2025 r.
Sheraton Sopot Hotel

Relacja ze spotkania

sala orlen

Dwudziesta pierwsza edycja Spotkania Branży Paliwowej – Polski Rynek LPG zagościła nad brzegami Bałtyku, w sopockim hotelu Sheraton i odbyła się 8-9 października 2025 r.  W obliczu rosnącego znaczenia importu gazu płynnego do naszego kraju drogą morską wybór miejsca można uznać za symboliczny. Spotkanie cieszyło się pokaźnym zainteresowaniem polskich oraz zagranicznych firm, a liczba uczestników sięgnęła niemal 250.

robert bukowskiObrady konferencji otworzył tradycyjnie Prezes Information Market S.A., Robert Bukowski, który zaprezentował także Sponsorów wydarzenia – firmy Orlen Paliwa (Sponsor Strategiczny) i Danske Gas. Zachęcił on także do zapoznania się z naszym raportem Polski Rynek Paliw 2025/2026, który lada dzień ukaże się drukiem.

wprowadzeniePierwszy panel konferencyjny zatytułowany „Rynek LPG w Polsce i jego otoczenie międzynarodowej” otworzyło wystąpienie dr Szymona Araszkiewicza i dr Jakuba Boguckiego dotyczące stanu faktycznego odnośnie zaopatrzenia i cen w Polsce po wejściu w życie sankcji na import gazu z Rosji, pokazało tendencje cenotwórcze i dobre przygotowanie rynku do reorientacji geograficznej kierunków zaopatrzenia. 

robert stepienKolejne wystąpienie przedstawił Robert Stępień, Supply Chain Manager w firmie Primagaz Central Europe Ges.m.b.H., koncentrując się na ewolucji globalnych przepływów LPG, ze szczególnym uwzględnieniem relacji handlowych między USA a krajami Azji Wschodniej. Jak zauważył, przez ostatnią dekadę amerykański eksport zaspokajał rosnące zapotrzebowanie Chin, Tajwanu, Korei Południowej i Japonii, jednak w 2025 roku obserwujemy istotne przekształcenia kierunków dostaw – w II kwartale zwiększyła się skala eksportu do Europy Północno-Zachodniej i regionu Morza Śródziemnego, podczas gdy Chiny, obciążone wysokimi cłami na LPG z USA, zwróciły się ku dostawcom z Bliskiego Wschodu. Stępień podkreślił także rosnące znaczenie Turcji jako strategicznego węzła tranzytowego na styku rynków europejskich i azjatyckich. W jego ocenie, perspektywy dla europejskiego rynku LPG pozostają wzrostowe – popyt w sektorze petrochemicznym rośnie, a lokalna produkcja rafineryjna systematycznie maleje wskutek ograniczania działalności zakładów. Mimo możliwych sezonowych zwyżek cen propanu latem, surowiec ten nadal pozostaje konkurencyjny cenowo zarówno wobec ropy naftowej, jak i gazu ziemnego. Prelegent podsumował swoje wystąpienie stwierdzeniem, że globalny rynek LPG stoi u progu zasadniczych zmian w dotychczasowych kierunkach przepływów handlowych.

iwan bujanPodczas kolejnego wystąpienia Ivan Buian – Dyrektor ds. Zakupów LPG i Logistyki Europejskiej oraz Prezes Zarządu GT Poland Sp. z o.o. – przedstawił rolę Grupy GT jako jednego z kluczowych graczy na ukraińskim rynku produktów naftowych. Firma, dostarczająca rocznie ponad 120 tys. ton LPG, dysponuje największym i najnowocześniejszym terminalem gazu płynnego w Kijowie oraz największym taborem wagonowym na Ukrainie. Buian rozpoczął swoje wystąpienie od omówienia struktury dostaw sprzed rosyjskiej inwazji – wówczas około 30 proc.  gazu pochodziło z Rosji, a istotny udział w rynku miały również Białoruś i Kazachstan. W dalszej części prezentacji szczegółowo przedstawił zmiany, jakie zaszły w strukturze popytu – m.in. wskutek masowej emigracji ograniczającej zużycie LPG oraz wzmożonej konkurencji o coraz mniejszy rynek, a także złożonych kwestii podatkowych, które wciąż stanowią barierę dla rozwoju tego segmentu.

Wnikliwa analiza kierunków importu pozwoliła Buianowi ukazać, w jaki sposób rynek ukraiński zaadaptował się do nowej rzeczywistości w pierwszych miesiącach wojny – w tym czasie GT odpowiadała za ponad 60 proc.  dostaw LPG do kraju. Szczególną uwagę zwrócił na zmieniającą się strukturę importu w 2025 roku – rosnące znaczenie dostaw morskich i rzecznych, które łącznie stanowią już 51 proc.  całości, wypierając tradycyjne formy transportu kolejowego i drogowego. Zdaniem Buiana może to oznaczać trwałą transformację modelu zaopatrzenia, ze szczególnym uwzględnieniem roli kierunków tureckiego i rumuńskiego w zapewnianiu stabilnej podaży dla Ukrainy.

wojciech radziochPanel II poświęcony został sektorowej analizie rynku LPG w Polsce. Otworzyła go prezentacja o roli butanu na rynku europejskim autorstwa Wojciecha Radziocha, Dyrektora Handlowego w firmie ELKOM-GAZ Z. Sobieralski Sp.k. Prelegent omówił główne obszary zastosowania tego surowca oraz jego znaczenie w kontekście energetycznym i transportowym. Temat ten jest szczególnie nośny w obliczu 19 pakietu sankcji, które wykluczyć mogą zakupy frakcji butanowych na rynku rosyjskim. Wojciech Radzioch wnikliwie omówił liczne pozaenergetyczne zastosowania butanu, m.in. w przemyśle chemicznym, medycznym czy spożywczym. Brak dostępu do izobutanu rosyjskiego może okazać się w jego ocenie znacznym kłopotem dla tych branż w naszym kraju, o czym wspominał prelegent – podawał także propozycje rozwiązań i działań, jakie zasugerowała m.in. Polska Izba Gazu Płynnego.

dyskusja

W dalszej części panelu odbyła się dyskusja na temat kondycji i przyszłości rynku samochodowych instalacji LPG. W trakcie tej części konferencji eksperci zgodnie podkreślali, że autogaz wciąż pozostaje atrakcyjnym i realnie dostępnym paliwem alternatywnym – zarówno z perspektywy kierowców indywidualnych, jak i flot. W debacie wzięli udział: Katarzyna Rutkowska, p.o. Prezesa Zarządu AC S.A., Piotr Walczak, Koordynator Biura Koalicji Na Rzecz Autogazu oraz Krystian Brudnicki, Dyrektor Operacyjny ERES Partner.

Jednym z głównych wątków była sytuacja z końca 2024 roku, kiedy rynek z niepokojem oczekiwał wprowadzenia unijnego zakazu importu LPG z Rosji. W przestrzeni medialnej pojawiały się obawy o braki na stacjach i gwałtowne podwyżki cen. Jak wskazał Piotr Walczak, nastroje te chwilowo osłabiły zainteresowanie instalacjami LPG, jednak ostatecznie rynek zachował stabilność – zarówno pod względem podaży, jak i cen. Katarzyna Rutkowska wskazała, że dziś – już po potwierdzeniu, że scenariusz niedoborów się nie ziścił – zainteresowanie montażem pozostaje umiarkowane, ale stabilne. Dyskutowano także o opłacalności konwersji samochodów na LPG w 2025 roku. Zdaniem ekspertów, mimo rosnących kosztów instalacji, rozwiązanie to nadal się opłaca – szczególnie przy większych przebiegach. Podkreślono, że LPG pozostaje jednym z najtańszych paliw na rynku, a okres zwrotu inwestycji bywa krótszy niż przy wyborze napędów elektrycznych czy hybrydowych. Ważnym aspektem była kwestia popularyzacji LPG w szerszym kontekście – nie tylko ekonomicznym, ale też ekologicznym. Uczestnicy dyskusji wskazywali na potrzebę aktywnej edukacji decydentów legislacyjnych.

Zabrzmiały także głosy dotyczące rozszerzenia zastosowań autogazu. Katarzyna Rutkowska wspólnie z Bartoszem Kwiatkowskim z Polskiej Organizacji Gazu Płynnego zwracali uwagę na trudności związane z dopuszczeniem wykorzystania LPG do maszyn rolniczych. Mimo potencjału sektor ten napotyka bariery regulacyjne i brak systemowego wsparcia (dopuszczenie do dróg publicznych).

Praktyczny wymiar użytkowania LPG przybliżył Krystian Brudnicki, przedstawiając przykład dużej floty taksówkowej działającej w Krakowie i Zakopanem. Firma ERES Partner wykorzystuje LPG na szeroką skalę, dysponując własnym warsztatem i serwisem. Jak zaznaczył Brudnicki, takie rozwiązanie sprawdza się doskonale, obniżając koszty eksploatacji i zapewniając przewidywalność działania całej floty - zdecydowanie większej niż w przypadku promowanych aut elektrycznych. Wszyscy eksperci zgodnie podkreślali, że autogaz wciąż pozostaje atrakcyjnym i realnie dostępnym paliwem alternatywnym – zarówno z perspektywy kierowców indywidualnych, jak i flot.

wojciech kotalaTrzeci panel miał charakter prawno-podatkowy. Wystąpienie Wojciecha Kotali i Adriana Białego z Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe dotyczyło najważniejszych zmian regulacyjnych wpływających na branżę LPG, podzielonych na trzy główne obszary: system EU ETS2, zmiany w systemie SENT oraz zagadnienia z zakresu prawa energetycznego. W kontekście ETS2 prelegenci wyjaśnili, że o objęciu paliwa systemem zdecyduje jego przeznaczenie – np. LPG używany w rolnictwie będzie wyłączony, ale już stosowany do ogrzewania w innych sektorach podlega opłacie emisyjnej. Wskazali na wyzwania związane z oddzieleniem sprzedaży paliw objętych i nieobjętych systemem, analizując potencjalne ryzyka systemu oświadczeń (tzw. kaskadowego), a także omówili planowane współczynniki emisji i zagraniczne przykłady rozszerzenia ETS2 wraz z mechanizmami rekompensat.

adrian bialyW części dotyczącej systemu SENT zaprezentowano projektowane zmiany, takie jak objęcie systemem przewozów realizowanych w celu świadczenia usług (np. konfekcjonowania) oraz przesunięć międzymagazynowych w ramach jednego podmiotu, a także planowane modyfikacje w zakresie kar pieniężnych. Ostatni blok dotyczył prawa energetycznego – poruszono obowiązki sprawozdawcze WPC, OPZ i RPP w kontekście wyroku Trybunału Konstytucyjnego oraz praktyczne problemy związane z korzystaniem z cudzej infrastruktury przez koncesjonariuszy.

magdalena chmielewska cholewaMagdalena Chmielewska-Cholewa z KDCP Rutkowski & Wspólnicy przedstawiła kluczowe wyzwania związane z przestrzeganiem przepisów sankcyjnych przy imporcie LPG, ze szczególnym uwzględnieniem n-butanu, który został włączony do 19. pakietu sankcji UE – co jest efektem wielomiesięcznej pracy Ministerstwa Energii i intensywnych konsultacji z branżą. Po 20 grudnia 2024 roku import n-butanu z Rosji znacząco wzrósł, dlatego prelegentka jako alternatywę dla całkowitego zakazu importu wskazała procedurę końcowego przeznaczenia zgodną z art. 254 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego, umożliwiającą dopuszczenie towarów do obrotu z ulgami celnymi ze względu na ich szczególne przeznaczenie. Procedura ta wymaga uzyskania pozwolenia, które jest wydawane po dokładnym sprawdzeniu spełnienia warunków oraz nadaniu towarom określonego końcowego przeznaczenia. Towary pozostają pod dozorem celnym aż do pełnego rozliczenia procedury, a importer musi prowadzić ewidencję i złożyć zabezpieczenie na ewentualny dług celny.

Konferencja, obfitująca w różnorodne i ważne zagadnienia, zakończyła się około godziny 16:30, po czym rozmowy i dyskusje toczyły się jeszcze długo po oficjalnym zakończeniu. Już dziś serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnej edycji, która odbędzie się za rok w Poznaniu.

impreza

Sponsor Strategiczny

orlen paliwa

Sponsor

danske gas



Eksperci i Prelegenci

Prelegent Robert Stępień
Robert Stępień

Supply Chain Manager

Primagaz Central Europe GmbH

Prelegent Iwan Bujan
Iwan Bujan

Prezes Zarządu

GT Poland Sp. z o.o.

Prelegent Wojciech Radzioch
Wojciech Radzioch

Dyrektor Handlowy

ELKOM-GAZ Z.Sobieralski Sp.k.

Prelegent Katarzyna Rutkowska
Katarzyna Rutkowska

p.o. Prezesa Zarządu

AC S.A.

Prelegent Piotr Walczak
Piotr Walczak

Koordynator biura Koalicji Na Rzecz Autogazu - Związek Pracodawców

Koalicja Na Rzecz Autogazu

Prelegent Krystian Brudnicki
Krystian Brudnicki

Dyrektor Operacyjny

ERES Partner

Prelegent Wojciech Kotala
Wojciech Kotala

Wspólnik, doradca podatkowy

Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe

Prelegent Adrian Biały
Adrian Biały

Senior Associate

Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe

Prelegent Magdalena Chmielewska-Cholewa
Magdalena Chmielewska-Cholewa

Partner i doradca podatkowy

KDCP Rutkowski i Wspólnicy sp. z o.o.

Prelegent dr Jakub Bogucki
dr Jakub Bogucki

Analityk Rynku Paliw

Information Market S.A.

Prelegent dr Szymon Araszkiewicz
dr Szymon Araszkiewicz

Dyrektor ds. Consultingu

Information Market S.A.

Zgłoszeni Uczestnicy

AC Spółka Akcyjna
AC Spółka Akcyjna
ALPETROL Sp. z o.o.
ALPETROL Sp. z o.o.
AmeriGas Polska Sp. z o.o.
AmeriGas Polska Sp. z o.o.
ANWIM S.A.
ANWIM S.A.
Aramco Fuels Poland sp. z o.o.
Aramco Fuels Poland sp. z o.o.
ARCONIX AG
ARCONIX AG
ARGUS MEDIA Ltd
ARGUS MEDIA Ltd
BARTER S.A.
BARTER S.A.
BAŁTYKGAZ Sp. z o.o.
BAŁTYKGAZ Sp. z o.o.
BC-LDS Sp. z o.o.
BC-LDS Sp. z o.o.
BETA PRIM Sp. z o.o.
BETA PRIM Sp. z o.o.
Bialchem Group Spółka z o.o.
Bialchem Group Spółka z o.o.
BP Europa SE Oddział w Polsce
BP Europa SE Oddział w Polsce
Bracia Maliszewscy Sp. z o.o.
Bracia Maliszewscy Sp. z o.o.
Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Cabaj Kotala Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Captrain Polska Sp. z o.o.
Captrain Polska Sp. z o.o.
CEDROB S.A.
CEDROB S.A.
CHEMET S.A.
CHEMET S.A.
CHEMIKALS Sp. z o.o.
CHEMIKALS Sp. z o.o.
Circle K Energy Trading SA
Circle K Energy Trading SA
Circle K Polska Sp. z o.o.
Circle K Polska Sp. z o.o.
CJSC Terminal West
CJSC Terminal West
CONDITION OU
CONDITION OU
DANSKE GAS S.A.
DANSKE GAS S.A.
DragonGaz Sp. z o.o.
DragonGaz Sp. z o.o.
Dystrybutor Gazu Propan-Butan JUŻGAZ Ryszard Kaniewski
Dystrybutor Gazu Propan-Butan JUŻGAZ Ryszard Kaniewski
DZ-L GAZ Sp. z o.o. Sp. k.
DZ-L GAZ Sp. z o.o. Sp. k.
ECS Eurocargo Sp. z o.o.
ECS Eurocargo Sp. z o.o.
EKOBENZ Sp. z o.o.
EKOBENZ Sp. z o.o.
ELKOM-GAZ Z. Sobieralski Sp. k.
ELKOM-GAZ Z. Sobieralski Sp. k.
Eni Trade & Biofuels S.p.A
Eni Trade & Biofuels S.p.A
ERES Partner Sp. z o.o. sp.k.
ERES Partner Sp. z o.o. sp.k.
ERMEWA SA
ERMEWA SA
Euro Gas d.o.o.
Euro Gas d.o.o.
Evicor AG
Evicor AG
FAS Poland Sp. z o.o.
FAS Poland Sp. z o.o.
FHU MARGAZ Marek Wysocki
FHU MARGAZ Marek Wysocki
Forwardis GmbH
Forwardis GmbH
GAL-GAZ GALEWICE Sp. z o.o. Sp. k.
GAL-GAZ GALEWICE Sp. z o.o. Sp. k.
Gas Trading Podkarpacie Sp. z o.o.
Gas Trading Podkarpacie Sp. z o.o.
GASILEO Sp. z o.o.
GASILEO Sp. z o.o.
GASPOL S.A.
GASPOL S.A.
GATX Rail Poland Sp. z o.o.
GATX Rail Poland Sp. z o.o.
GAZELA Andrzej Cichy
GAZELA Andrzej Cichy
gazeo.pl
gazeo.pl
GLOB-TERMINAL Sp. z o.o.
GLOB-TERMINAL Sp. z o.o.
Global Risk Management Ltd.
Global Risk Management Ltd.
GOK Regler und Armaturen Polska Sp. z o.o.
GOK Regler und Armaturen Polska Sp. z o.o.
GREENBRIER Leasing Europe BV
GREENBRIER Leasing Europe BV
Greenbrier Poland Sp. z o.o.
Greenbrier Poland Sp. z o.o.
GreenGas Podkarpacie Sp. z o.o.
GreenGas Podkarpacie Sp. z o.o.
GreenGas Sp. z o.o.
GreenGas Sp. z o.o.
Grupa WEBA Sp. z o.o.
Grupa WEBA Sp. z o.o.
GT Poland Sp. z o.o.
GT Poland Sp. z o.o.
HSL Polska Sp. z o.o.
HSL Polska Sp. z o.o.
HUNSGAS s.r.o.
HUNSGAS s.r.o.
INBAP Terminal Sp. z o.o. S.K.A.
INBAP Terminal Sp. z o.o. S.K.A.
INKO-TIME Wojciech Dudycz
INKO-TIME Wojciech Dudycz
INTERGAS Sp. z o.o.
INTERGAS Sp. z o.o.
IPS-System Przemysław Śmiechowski
IPS-System Przemysław Śmiechowski
IREAST Sp. z o.o.
IREAST Sp. z o.o.
IRT Sp. z o.o.
IRT Sp. z o.o.
J.S. Hamilton Poland S.A.
J.S. Hamilton Poland S.A.
KADATEC s.r.o.
KADATEC s.r.o.
KDCP Rutkowski i Wspólnicy Sp. z o.o.
KDCP Rutkowski i Wspólnicy Sp. z o.o.
kea system Sp. z o.o.
kea system Sp. z o.o.
Koalicja Na Rzecz Autogazu
Koalicja Na Rzecz Autogazu
Latvijas Propana Gaze SIA
Latvijas Propana Gaze SIA
LTE Polska Spółka z o.o.
LTE Polska Spółka z o.o.
LTG Cargo Polska Sp. z o.o.
LTG Cargo Polska Sp. z o.o.
MAR-ROM Marian Janiszek i Wspólnicy Sp.J.
MAR-ROM Marian Janiszek i Wspólnicy Sp.J.
MEREX s.r.o.
MEREX s.r.o.
MOL Polska Spółka z o.o.
MOL Polska Spółka z o.o.
MPK Gaz M.M. Kiewicz Sp. j.
MPK Gaz M.M. Kiewicz Sp. j.
Naftos Group
Naftos Group
NOVA Products Europe Kft.
NOVA Products Europe Kft.
OKKO-EXPRESS LLC
OKKO-EXPRESS LLC
Olavion Sp.z o.o.
Olavion Sp.z o.o.
ORLEN Paliwa Sp. z o.o.
ORLEN Paliwa Sp. z o.o.
OTODATA Technologies Europe Sp. z o.o.
OTODATA Technologies Europe Sp. z o.o.
P.U.H. L.K.R. Nowakowscy Sp. J.
P.U.H. L.K.R. Nowakowscy Sp. J.
PAKAR Jacek Szpakowski
PAKAR Jacek Szpakowski
Pegas Oil Sp. z o.o.
Pegas Oil Sp. z o.o.
Pentacomp Systemy Informatyczne S.A.
Pentacomp Systemy Informatyczne S.A.
PETROENERGY Sp. z o.o.
PETROENERGY Sp. z o.o.
PKS International Cargo S.A.
PKS International Cargo S.A.
POGP Związek Pracodawców
POGP Związek Pracodawców
Polska Izba Gazu Płynnego
Polska Izba Gazu Płynnego
POLSKI GAZ S.A.
POLSKI GAZ S.A.
Poltava Gastrade LLC
Poltava Gastrade LLC
PPHU ROL-BUD Adam Szulc
PPHU ROL-BUD Adam Szulc
PPHU Zmudczyński Dariusz
PPHU Zmudczyński Dariusz
PPS GROUP s.r.o.
PPS GROUP s.r.o.
Primagaz Central Europe Ges.m.b.H
Primagaz Central Europe Ges.m.b.H
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
Qemetica Cargo Sp. z o.o.
Qemetica Cargo Sp. z o.o.
Ragasco AS
Ragasco AS
Respect Energy Fuels sp. z o.o.
Respect Energy Fuels sp. z o.o.
SALINEX Sp. z o.o.
SALINEX Sp. z o.o.
SAMAT POLSKA Sp. z o.o.
SAMAT POLSKA Sp. z o.o.
Saybolt Poland Sp. z o.o.
Saybolt Poland Sp. z o.o.
SCA Petrole Polska Sp. z o.o.
SCA Petrole Polska Sp. z o.o.
Scharr CPC GmbH
Scharr CPC GmbH
Shell Polska Sp. z o.o.
Shell Polska Sp. z o.o.
SIA LAT CHEM
SIA LAT CHEM
SK Polska Sp. z o.o.
SK Polska Sp. z o.o.
Solumus Gas Sp. z o.o.
Solumus Gas Sp. z o.o.
STOKOTA Sp. z o.o.
STOKOTA Sp. z o.o.
TEZET Sp. z o.o.
TEZET Sp. z o.o.
Tiga Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.
Tiga Brokerzy Ubezpieczeniowi Sp. z o.o.
Totchem Polska Sp. z o.o.
Totchem Polska Sp. z o.o.
TRAKTUS Sp. z o.o.
TRAKTUS Sp. z o.o.
TRANSGAZ S.A.
TRANSGAZ S.A.
TSL Sp. z o.o.
TSL Sp. z o.o.
TYCZKA Trading Poland Sp. z o.o.
TYCZKA Trading Poland Sp. z o.o.
Unigaz Trading Ltd
Unigaz Trading Ltd
UNIMOT Paliwa Sp. z o.o.
UNIMOT Paliwa Sp. z o.o.
UNIMOT Terminale Sp. z o.o.
UNIMOT Terminale Sp. z o.o.
Urząd Dozoru Technicznego
Urząd Dozoru Technicznego
Venor Polska Sp. z o.o.
Venor Polska Sp. z o.o.
VIA CARGO S.A.
VIA CARGO S.A.
VTG Rail Logistics Polska Sp. z o.o.
VTG Rail Logistics Polska Sp. z o.o.
Východočeské plynárenské strojírny, a.s.
Východočeské plynárenské strojírny, a.s.
Weratek Sp. z o.o.
Weratek Sp. z o.o.
Organizator
Logo Information Market S.A.