
Relacja ze spotkania
W dniach 9-10 kwietnia 2025 roku we Wrocławiu odbyło się Spotkanie Polski Rynek Biopaliw, które zgromadziło liczne grono przedstawicieli sektora paliwowego i biopaliwowego oraz rynkowych ekspertów. W pierwszy dzień uczestnicy wydarzenia wzięli udział w bankiecie, który był znakomitą okazją do budowania relacji z partnerami biznesowymi. Kolejnego dnia odbyła się branżowa konferencja, podzielona na trzy panele tematyczne, w trakcie których poruszone zostały kluczowe kwestie związane z biopaliwami, paliwami alternatywnymi oraz uwarunkowaniami prawnymi i rynkowymi w kontekście transformacji energetycznej.
Panel I: Prawne i podatkowe aspekty realizacji celów OZE w transporcie
Pierwszy panel skupił się na zmianach prawnych i podatkowych dotyczących realizacji celów OZE w transporcie. Prezentację przygotowali eksperci z Kancelarii Doradztwa Celnego i Podatkowego Rutkowski i Wspólnicy: Krzysztof Rutkowski, Przemysław Bryksa i Mateusz Łapiński.
Krzysztof Rutkowski we wprowadzeniu do wystąpienia omówił zmiany w konstrukcji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW), zwracając ponadto uwagę na nową definicję bioblendingu, która wyklucza stosowanie mnożników.
Przemysław Bryksa skupił się na energii elektrycznej z OZE w kontekście NCW, omawiając rolę Operatora Infrastruktury Ładowania (OCP) oraz nowe systemy obliczania udziału OZE w miksie energetycznym. Wskazał, że energia z OZE w transporcie kolejowym może w 2026 roku wypełnić aż 75 proc. luki NCW, co czyni ją atrakcyjną alternatywą dla B100. - Współpraca z przewoźnikami kolejowymi może znacząco wesprzeć realizację NCW – zauważył.
Mateusz Łapiński przybliżył kwestie związane z paliwami węglowymi z recyklingu (RCF), omawiając ich włączenie do systemu prawnego od 1 stycznia 2027 roku z obniżonym zabezpieczeniem majątkowym (1 mln zł). Zwrócił uwagę na możliwe rozbieżności w kwalifikacji RCF oraz przedstawił wyliczenia dotyczące NCW, w tym obowiązek wykorzystania biopaliw zaawansowanych na poziomie 1 proc. od 2026 roku. Podkreślił problem wynikający z pojawiającej się w związku z obowiązującymi regulacjami rozbieżności pomiędzy crop cap na poziomie 6,1 proc. i obowiązkowym blendingiem dla oleju napędowego wynoszącym 6,2 proc.
Na koniec wystąpienia Krzysztof Rutkowski omówił jeszcze zagadnienia związane m.in. ze zmianami w przepisach w odniesieniu do biopaliw zaawansowanych (advanced biofuels), crop capu, zużytych olejów roślinnych (UCO) i biometanu.
Panel II: Zagadnienia dotyczące paliw alternatywnych w transporcie
Drugi panel poświęcono paliwom alternatywnym i ich roli w transformacji energetycznej.
Maciej Koński, Wiceprezes Zarządu ZE PAK S.A., przedstawił pełny łańcuch wartości zielonego wodoru w Grupie Polsat Plus i ZE PAK – od produkcji zielonej energii, przez inwestycje w stworzenie własnego elektrolizera, wytwarzanie wodoru, logistykę z wykorzystaniem wodorowozów i budowę sieci stacji, aż po produkcję autobusów wodorowych NesoBus. Odpowiadając na pytania z sali, Koński zapewnił, że dostępność wody do elektrolizy (11 litrów na 1 kg wodoru) na cele automotive nie powinna stanowić problemu, a komentując koszty zakupu paliwa wodorowego wskazał na potrzebę wsparcia ze strony rządu do czasu osiągnięcia efektów skali, postulując dopłaty do zakupu zielonego wodoru na wzór tych wprowadzonych przez administrację Joe Bidena w USA czy obniżkę podatku VAT dla tego paliwa.
Grzegorz Semerjak z Orlen Południe S.A. omówił cyrkularność w dobie zielonej transformacji. W pierwszej części wskazał na pozycję Polski w zakresie gospodarki obiegu zamkniętego na tle Europy, proponując ścieżki zmniejszenia śladu węglowego. W drugiej części przedstawił inwestycje spółki Orlen Południe, m.in. w kompleks glikolowy i produkcję bioetanolu II generacji ze słomy, jako przykłady realizacji idei cyrkularności.
Dr Lech Wojciechowski z Grupy DUON omówił perspektywy rozwoju rynku biometanu w transporcie. Wskazał na różnice między biogazem a biometanem oraz na wyzwania związane z finansowaniem i kosztami produkcji. - Polska ma ogromny potencjał w biometanie, ale obecnie go nie wykorzystujemy – zauważył. Podkreślił, że biometan może zastąpić gaz ziemny w pojazdach, a Grupa DUON już realizuje dostawy certyfikowanego bioLNG. Na koniec przedstawił postulaty branży, m.in. wyliczanie emisyjności w formule well-to-wheel.
Matthias Maedge z EUROWAG-W.A.G. payment solutions a.s. przybliżył rolę HVO w dekarbonizacji transportu. Podkreślił zalety HVO, takie jak wysoka redukcja emisji i łatwość zastosowania w obecnej flocie, oraz wskazał na potrzebę transgranicznego obrotu paliwami odnawialnymi. Omówił także przygotowane przez EUROWAG rozwiązanie - wirtualne dostawy paliwa, oparte na bilansie masy, które można zastosować w sytuacji braku fizycznej dostępności HVO.
Panel III: Krajowe uwarunkowania rynku biopaliw, biokomponentów i innych paliw odnawialnych
Ostatni panel dotyczył uwarunkowań rynkowych biopaliw i paliw odnawialnych w Polsce.
Wojciech Labuda z Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego omówił założenia Zielonego Ładu UE i dekarbonizację transportu z perspektywy koncernów paliwowych. Przywołując dane statystyczne, wskazał, że paliwa kopalne wciąż dominują w Polsce. Zwrócił uwagę na wyzwania związane z dostępnością i kosztami narzędzi redukcji emisji, a także na rozbieżności między oczekiwaniami UE a realiami polskiego rynku. Na razie nie widać korekty unijnej polityki, co stawia przed nami dodatkowe wyzwania – podsumował.
Michał Cierpiałowski z Quality Assurance Poland zakończył konferencję prezentacją o niskoemisyjnych paliwach w transporcie lądowym, morskim i lotniczym. Omówił dostępne technologie i przykłady ich zastosowań, a także unijne regulacje dotyczące obliczania emisji GHG. Zwrócił uwagę na problemy z systemem certyfikacji ISCC EU, ostrzegając, że jego potencjalne zawieszenie przez Komisję Europejską mogłoby zakłócić rynek biopaliw odpadowych.
________________________________________
Konferencja dostarczyła uczestnikom kompleksowej wiedzy na temat wyzwań i perspektyw krajowego sektora transportowych paliw odnawialnych, wskazując na znaczenie stabilnych ram prawnych na poziomie krajowym i europejskim, wspierających przedsiębiorców w procesie transformacji energetycznej i działaniach na rzecz dekarbonizacji transportu.



Galeria
Zgłoszeni uczestnicy

















































































©2001-2025 Information Market S.A.
Polityka prywatności · Zastrzeżenia prawne · Aktualizacja ustawień cookies